Olen viimeiset viikot yrittänyt saada hommattua talouteemme kaksi prepaid-kännykkäliittymää. Luulisi sen olevan helppo juttu. Ehkä jossain muualla mutta ei Intiassa. Ensiksi juoksin liikkeessä useita kertoja, että sain kaikki tarvittavat paperit, dokumentit, kopiot ja valokuvat kasaan. Kyllä, prepaid-liittymän hankkimiseen vaaditaan mm. kopio vuokrasopimuksesta, valokuvallinen henkilötunnus ja valokuva. Itse hakemuspaperiin, hakijan täytyi allekirjoittaa nimensä seitsemään eri kohtaan (yhteen ja samaan paperiin!), ja yksi nimikirjoitus oli oltava puoliksi paperiin liimatun valokuvan päällä ja puoliksi paperilla. Lopuksi jo hermoni meinasivat mennä sen juoksuttamisen kanssa kun aina tarvittiin vielä jotain. En voi ymmärtää kuinka paikalliset ihmiset hyväksyvät tällaisen pompottelun. Lopulta itse manager lupasi poiketa companyssa miehen pakeilla, jotta kaikki lippuset saatiin täytettyä kun madame jo ilmoitti, että nyt kyllä saa riittää. Enkä pitäisi itseäni edes kovin lyhytpinnaisena.

Mutta sitten oltiin vasta puolivälissä. Näille liittymille oli saatava vielä ladattua puheaikaa ja avattua ne. Ja sen asian takia juoksin samaisessa liikkeessä varmaan yhtä monta kertaa. Enkä lopulta taaskaan voinut olla yhtään hermostumatta kun moinen yksinkertainen asia ei vain onnistu. Asiakaspalvelusta ei ole hajuakaan. Tai toki osataan sanoa ”sorry madam, we are very sorry” tarkoittamatta yhtään mitään. Ja vaikka tiedän, ettei hermostuminen auta yhtään mitään, koska heille on aivan sama käveleekö tämä asiakas vihaisena ulos vai ei. Asiakkaat eivät lopu kesken.

Rakas Intia, olen kovin väsynyt tänään. Et ole ollenkaan mikään helppo kumppani.